Zo versterk je de band met je klant via social media

Het ‘gezicht’ zijn van jouw bedrijf. Zelf of samen met collega’s stralend op foto’s op social media verschijnen. Pratend in de camera naar volgers in video’s, Facebook Verhalen of Instagram Stories. Doe je het al? Of behoort jouw bedrijf op dit moment nog tot de grote groep bedrijven binnen de huisdierenbranche waarbij het op de to do lijst blijft staan? Tijd om daar verandering in te brengen, want online zichtbaar zijn kan uitpakken tot een megaslimme manier van klantenbinding

Online marketing klantenbinding social media huisdiereigenaren

Tijdens mijn sessies met ondernemers hoor ik ontzettend vaak dat zelf online zichtbaar in beeld zijn weerstand oproept. Dat begrijp ik, want het is ook spannend! Door zelf in beeld te zijn stel je je kwetsbaar op. En dat kan een bepaalde angst oproepen. Als oplossing daarvoor gebruiken de meeste ondernemers binnen de branche hun producten of viervoeterige klanten als online communicatiemateriaal. “Daar draait het toch ook allemaal om?!” zeggen ze dan tegen mij.

Van kijkje in de keuken naar 'online vriendschap'

Toch is dat een beetje een misvatting. Natuurlijk is het belangrijk om te laten zien wat je in huis hebt als bedrijf. Maar nee, het hoeft zeker niet te betekenen dat je daarmee voldoende vertrouwen wekt, waardoor een potentiële klant graag bij jou koopt en loyaal blijft of zijn/haar geliefde huisdier met een gerust hart bij jou achterlaat.

 

Hoe je dat wel voor elkaar krijgt? Door jezelf en jouw collega’s online een podium te geven, volgers regelmatig een ‘kijkje in de keuken’ te gunnen en jullie passie dagelijks van de beeldschermen af te laten stralen. Het geeft je volgers en websitebezoekers namelijk een bepaald beeld en stukje herkenbaarheid. Ze hebben het gevoel dat ze je leren kennen en daarmee schep je een band. Een online vriendschap zou je het bijna kunnen noemen, waardoor geven en nemen (likes, online interactie en uiteindelijk sales) een heel natuurlijk gevolg is.

 

In praktijk onderscheiden we 3 fases. We gaan van de know-fase, naar de like-fase en eindigen in de trust-fase. Het begint meestal met het bekijken van je website en profielen op social media. Eventueel klikt die persoon zelfs op volgen en leert deze jou en jouw bedrijf steeds beter kennen doordat je regelmatig zichtbaar bent. Zeker Instagram Stories en Facebook Verhalen is hier een fantastische tool voor! Als een volger je eenmaal leuk begint te vinden, zie je dat het aantal likes en ontvangen van inhoudelijke reacties op berichten stijgt. Kortom, je ‘volgers’ worden ‘betrokken volgers’ en gaan je steeds meer vertrouwen. Als je daarna je aanbod deelt, is de kans groot dat een betrokken volger interesse heeft in je aanbod of misschien zelfs een vriend/kennis informeert over jouw aanbod. Je hebt hem/haar tenslotte enthousiast en warm gemaakt voor wat jij met jouw bedrijf levert.

 

Daarom zeg ik vaak tegen ondernemers: “Je bent je eigen bedrijf”. Daarmee bedoel ik dat jij het gezicht, het gevoel, de drijvende kracht, de bedenker, de passievolle ondernemer achter jouw bedrijf bent. Samen met je collega’s, die je waarschijnlijk bewust hebt aangenomen omdat je vindt dat ze goed bij jouw bedrijf passen. Zonder deze mensen zou het bedrijf niet zijn zoals het nu is. Kortom, huisdiereigenaren doen zaken met mensen! Ze hebben met een bepaalde reden voor jou gekozen. En van de baasjes die een tweede keer, derde keer, of het hele leven van hun dier bij jou terug blijven komen, heb je het volledige vertrouwen gewonnen. Hoe mooi is dat!

Krachten en talenten

Nog mooier is het, dat ieder type mens eigen krachten en talenten heeft. De één is sociaal sterk en kletst met klanten de boel bij elkaar. De ander heeft een sterk missiegevoel voor diergezondheid en dierenwelzijn, en focust zich naast producten/diensten uitgebreid op verzorgings-, voedings- en gezondheidsadvies op maat. Weer een ander is creatief en vindt het leuk om te variëren en experimenteren in het product- en dienstenaanbod. En zo zijn er nog vele andere talenten te bedenken die jij als ondernemer samen met je team kan hebben. Ben je je bewust van al die krachten en talenten?

Onderscheid je bedrijf met passie!

Als marketeer vind ik het altijd een feestje om samen met een ondernemer te ontdekken waar de krachten en talenten van mensen binnen een bedrijf liggen. Waarom?! Omdat dát is wat voor jou ook in je communicatie en marketing op o.a. social media gaat werken! Juist dat zorgt ervoor dat volgers je leren kennen (know), je leuk gaan vinden (like) en vertrouwen krijgen (trust). Mensen volgen namelijk het liefst mensen met een gedeelde passie. En als er iets is waar jij en jouw collega’s geen gebrek aan hebben is het dat wel.

 

Wees je er bewust van dat de verschillende type mensen die ik eerder in dit artikel als voorbeeld heb gebruikt, niet per se passen bij alle klanten. Waarschijnlijk krijgt ieder type energie van verschillende type klanten. Hoe duidelijker jij dus bent over waar je voor staat als ondernemer én bedrijf, hoe makkelijker je het voor een baasje maakt om wel of niet voor jouw bedrijf te kiezen. En zo zorg je er zelf voor dat je baasjes aantrekt die bij jouw bedrijf passen!

"Je kunt beter 20 betrokken volgers hebben, dan 200 volgers die nooit écht klant bij jou gaan worden."

Zo versterkt je online band met jouw klant

Vind je het belangrijk om huisdiereigenaren aan te trekken die bij jouw bedrijf passen? En wil je op een andere manier bedrijfsmatig aan de slag met berichten op social media en andere online communicatiemiddelen? Dan gaan deze 5 tips je helpen om ‘zichtbaar zijn’ makkelijker te maken én de band met jouw klant te versterken.

Tip 1

Maak een lijst van onderwerpen die jij bedrijfsmatig belangrijk vindt

Om echt een online band met volgers op te bouwen, is het slim om regelmatig te laten zien en vertellen waar jouw bedrijf voor staat. Dat gaat dus veel verder dan alleen het ‘zenden’ van het product- en dienstaanbod. Het gaat vooral over WAAROM je iets verkoopt, doet, vindt, adviseert, etc. Schrijf eens 5 onderwerpen op en zet daaronder sub-onderwerpen die ermee te maken hebben en gelinkt zijn aan jouw bedrijf. Voor het gemak een voorbeeld voor een dierenspeciaalzaak. Stel, je neemt ‘Dierenwelzijn’ als onderwerp, dan kun je daaronder als sub-onderwerpen o.a. het volgende noemen: veganistische producten, producten gemaakt van ingrediënten met dierenwelzijnskeurmerken, gezondheidsadvies, ergonomische producten, samenwerkingen met deskundigen op een bepaald gebied, etc.
Kortom, maak er een lijst van! Met dit geheugensteuntje help je jezelf (en eventueel je team) om makkelijker spontaan communicatiemateriaal in de vorm van foto’s en teksten te maken.

Tip 2

Probeer los te laten wat anderen van jouw berichten gaan vinden

Angst om zelf in beeld te komen en het spannend vinden om ‘iets anders te doen dan normaal’ heeft vaak te maken met oordelen over onszelf. Hierdoor denken we dat anderen dat ook gaan zien of vinden. Zo wordt de drempel om zelf zichtbaar te zijn dus hoog. Mijn ervaring is juist dat als je dát loslaat, er veel mooie contactmomenten met (potentiële) klanten op je pad gaan komen. 

Tip 3

Maak over de dag heen foto’s en filmpjes, plaats ze op een later moment

Je hebt het druk! Ik kan me voorstellen dat je online communicatiemateriaal creëren als een extra last ervaart. Een fijne tip is dan: maak foto’s en filmpjes over de dag heen over onderwerpen die passen bij het lijstje van tip 1. In een pauze of aan het einde van de dag heb je dan voorbereid waarover je kunt communiceren. Juist de gedachtegang ‘ik maak NU een foto/video, dat moet ik ook NU online plaatsen’, roept vaak weerstand en druk op. Die druk hoef je jezelf niet op te leggen. Zelfs als je berichten inplant of er de volgende dag over communiceert zal jouw volger het waarderen! 

Tip 4

Gebruik social media als een verlengstuk van je website

Je maakt waarschijnlijk zowel gebruik van een website als één of meerdere social media kanalen. Matchen ze qua inhoud goed met elkaar? Kijk eens goed of ze elkaar versterken! Ga je flink aan de slag met online marketing door bijvoorbeeld in te zetten op een bepaald social media platform, zorg er dan ook voor dat je website net zo up-to-date is! Zonde als je betrokken volger net dat vertrouwen heeft gewonnen, op je website kijkt en teleurgesteld raakt, toch?!

Tip 5

Onthoud dat kwaliteit boven kwantiteit gaat

Waar ik heel veel ondernemers nog regelmatig van moet overtuigen, is dat het aantal volgers dat je hebt op een social media kanaal, helemaal niets zegt over het succes van een bedrijf. Je kunt beter 20 betrokken volgers hebben die ondertussen in de trust-fase zijn aangekomen, dan 200 volgers die nooit écht klant bij jou gaan worden. Laat je door aantallen zeker niet ontmoedigen!


 

Help andere ondernemers met hun huisdiermarketing.
Deel dit artikel!

Groeien met jouw bedrijf?

Doe op dinsdagavond 12 juli mee met de Huisdierondernemer Mastermind! 

Chat openen
Hi ondernemer! Vragen? Stel ze gerust! 🤩