De kracht van storytelling

Storytelling. Al jarenlang wordt geroepen dat het dé marketingtechniek is om toe te passen voor je bedrijf. Gebruik jij krachtige storytelling voor jouw bedrijf? Of zoek je nog naar geschikte mogelijkheden? Wie weet is dít het opstapje dat jij nodig hebt om ermee te floreren!

kracht van storytelling mindpet marketing dibevo vakblad

Snel naar jouw antwoord!

Storytelling is een marketingmethode dat emotie toevoegt aan je product of dienst. Een goede reden om aan storytelling te doen is het creëren van betrokkenheid en verbinding met je doelgroep. Hersenen zijn actiever bij het lezen van een verhaal, dan bijvoorbeeld bij het lezen van feiten. Daarnaast helpt het om meer emotie, gevoel, gedachten en gedrag op te wekken. Wanneer je verhalen hoort, ziet of leest maken de hersenen stoffen aan. Deze stoffen (oxytocine, dopamine en serotonine) worden geassocieerd met plezier, beloning en genot. Dat verklaart gelijk waarom storytelling zo’n krachtig middel is voor marketing en communicatie.

Een andere reden om aan storytelling te doen is ‘authenticiteit’. Als bedrijf wil je graag opvallen en ‘anders’ zijn dan de rest. Door te communiceren in de vorm van verhalen kun je opvallende berichten de wereld in slingeren. Goede storytelling kan zomaar een sneeuwbaleffect hebben. Mensen vertellen een verhaal namelijk gemakkelijk door als het ze aanspreekt.

Wanneer een verhaal goede storytelling is

Mensen verplaatsen zich automatisch in de personages van je verhaal. Als ze zichzelf (onbewust) herkennen, worden ze aangesproken en ontstaat het gevoel van verbinding.

De regel voor goede storytelling is dat een verhaal bestaat uit personages waarmee jouw (potentiële) klant zichzelf verbonden voelt én een onderwerp dat ingaat op ervaring of behoeften van de (potentiële) klant.

Bevat een verhaal deze twee elementen? Dan speelt het in op de vertrouwdheid, waardoor een band met jouw bedrijf en haar medewerkers kan ontstaan.

Er was eens… ‘De Reis van de Held’

Wil je écht sterke storytelling toepassen? Dan kun je, net als schrijvers van boeken en films, gebruik maken van de storytellingformule ‘De Reis van de Held’, ook wel bekend als de Hero’s Journey1. Door een patroon met vaste stappen te volgen ontwikkel je een verhaalstructuur over een belangrijke hoofdpersoon; de held.

In het verhaal volg je de hoofdpersoon in zijn gewone wereld waarbij hij in een crisissituatie terechtkomt. Als ware held gaat hij op avontuur in een voor hem onbekende wereld om het probleem op te lossen. Uiteraard horen daarbij obstakels en uitdagingen, die de held aan moet gaan. Als het lukt gaat de wens van de held in vervulling en wordt de schat gevonden.

‘De Reis van de Held’ bevat officieel 17 stappen. Bij gebruik van slechts een deel van de stappen ontstaat ook een compleet verhaal, zodat mensen zichzelf met de hoofdpersoon kunnen identificeren. Zolang een verhaal voldoende elementen bevat om te boeien en te verbinden, vragen huisdiereigenaren zich af: ‘Hoe zou het verhaal aflopen?’ en ‘Zou dit ook voor ‘ons’ de oplossing kunnen zijn?’ En echt waar, een verhaal hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn!

Het kan gaan over iedere klant [de held] die jij [de mentor] dagelijks helpt en ieder probleem [het probleem/de crisis] dat jouw bedrijf regelmatig oplost met een product of dienst [de schat]. Jouw bedrijf helpt klanten van hun crisissituatie [de gewone wereld] naar de gewenste situatie [de onbekende wereld] te gaan. Maar daarvoor moeten ze misschien wel een stap uit de comfortzone zetten om het probleem op te lossen [op avontuur].

Dat een verhaal niet ingewikkeld hoeft te zijn ontdek je in mijn versie van ‘De Reis van de Held’ waarbij Baasje Saskia de hoofdpersoon is:

Baasje Saskia leeft met Labradoodle Bobbie en haar gezin in een eengezinswoning in Utrecht [de gewone wereld]. Voor Bobbie is ze op zoek naar dat ene geweldige merk voeding waardoor hij geen last meer heeft van jeuk en kale plekken in zijn vacht. Ze wil dat Bobbie gezond door het leven gaat [de onbekende wereld]. Saskia [de held] heeft al verschillende merken en soorten voeding geprobeerd, maar Bobbie’s probleem lost maar niet op [de crisis]. Zes weken geleden klopt ze aan bij voedingsdeskundige en detaillist Daan van DSZ Utrecht [de mentor]. Hij adviseert Saskia een allergietest te laten uitvoeren bij de dierenarts. Daan is ervan overtuigd dat Saskia eindelijk de oorzaak van het probleem gaat achterhalen én dat hij daarna het perfecte merk voeding [de schat] aan Saskia kan adviseren. Spannend, want Bobbie is geen held bij de dierenarts… maar ze gaan ervoor [op avontuur]! Uit de allergietest blijkt dat Bobbie allergisch is voor gevogelte en graan [het probleem]. Saskia bespreekt de uitslag met Daan, waarna ze een geweldig gevarieerd menu [de schat] samenstellen. Zou het helpen? Twee weken later loopt Saskia opgetogen DSZ Utrecht in. “En… hoe gaat het met Bobbie?”, vraagt Daan. Saskia kan haar geluk niet op. “De kale plekken zijn minder zichtbaar en Bobbie is energieker dan ooit!”

Storytelling in dagelijkse communicatie

Wil je snel aan de slag met storytelling in je dagelijkse communicatie? Met onderstaande tips zet je de eerste stap om je social media en/of mailings aan te pakken.

1. Probeer deze social media-tools

Medewerkers, klanten, dagelijkse werkzaamheden, veelgestelde vragen… Het zijn geweldige onderwerpen om in verhaalvorm over te communiceren via social media. ‘Mark Zuckerberg’ heeft er zelfs 2 tools voor, namelijk: Facebook Verhalen en Instagram Stories.

Stel, er is een nieuwe levering vissen binnengekomen. Je hebt drie keuzes:

1) Dit is gewoon zo, je haalt je schouders op, doet je ding en communiceert er niet over;

2) Je maakt een foto van de levering en plaatst het op je kanalen met de tekst: “Er zwemmen weer nieuwe vissen in ons aquarium”;

3) Je maakt er een toffe story van met foto’s én filmpjes. #kijkjeachterdeschermen

Van Gils Goirle koos afgelopen maand voor nummer 3. Het resultaat en praktijkvoorbeeld (in werkelijkheid allemaal video’s) zie je hieronder. Volgers voelen zich verbonden omdat ze kennismaken met de medewerkers of ‘bekenden’ zien. Het onderwerp ‘achter de schermen’ wekt vrijwel altijd nieuwsgierigheid en betrokkenheid op. De reden hiervoor komt voort uit de behoefte van het menselijk bewustzijn dat op zoek is naar vergelijking. En zeg nou zelf, een kijkje achter de schermen is toch altijd leuk?! In de laatste dia vraagt @vangilsgoirle aan de kijkers: “Wil je vaker een kijkje achter de schermen?” 98% reageert met JA. Laat dit ook voor jouw bedrijf een JA zijn en ga op social media aan de slag met storytelling!

2. Maak je mailings effectiever

Nieuwsbrieflezers zijn al warmer voor jouw bedrijf, dan de doelgroep die bijvoorbeeld alleen een blog op je website leest. Ze zijn verbonden en hebben zelf aangegeven contact met jouw bedrijf te willen houden. Maak er gebruik van en deel waardevolle informatie! Deze leads wíllen verhalen van je ontvangen waar ze iets mee kunnen. Verstuur je momenteel een nieuwsbrief waarin je alleen het aanbod [de schat] communiceert? Probeer een stapje verder te gaan door andere elementen van de storytellingformule toe te voegen. Wie weet hoe effectief jouw mailings worden!

  1. Het model Hero’s Journey is ontwikkeld door Joseph Campbell in 1949

Help andere ondernemers met hun huisdiermarketing.
Deel dit artikel!

Hi, ik ben Sandra

Ik help ondernemers in de huisdierenbranche hun klanten te ontdekken, bereiken en binden! Door masterclasses, sparringsessies en marketingcoaching deel ik mijn bak aan kennis zodat meer huisdiereigenaren bekend worden met producten en kennis die het huisdierenwelzijn verhogen.

Groeien met jouw welzijnsgerichte bedrijf?

Doe op donderdagavond 3 november mee met de Huisdierondernemer Mastermind! 

Chat openen
Hi ondernemer! Vragen? Stel ze gerust! 🤩