social media huisdierprofessionals

Online ‘zichtbaar zijn’ leuk maken voor jezelf

Artikel geschreven voor ABHB TrimMagazine | editie 2 – 2021

Het ‘gezicht’ zijn van jouw bedrijf. Zelf stralend op foto’s op social media verschijnen. Pratend in de camera naar jouw volgers in video’s, Facebook Verhalen of Instagram Stories. Doe jij het weleens? Of behoor jij (op dit moment nog) tot de groep die die drempel erg hoog vindt? Heel begrijpelijk, je bent zeker niet de enige. En daar ligt ook gelijk je voordeel! Het kan voor jou namelijk zomaar eens dé manier zijn om op te vallen tussen de rest en via social media nieuwe klanten te werven.

Weerstand tegen zichtbaar zijn

Tijdens mijn sessies met huisdierondernemers hoor ik ontzettend vaak dat zelf online zichtbaar in beeld zijn weerstand oproept. En dat begrijp ik, want het is ook spannend! Door zelf in beeld te zijn stel je je kwetsbaar op. En dat kan een bepaalde angst oproepen. Als oplossing daarvoor gebruiken de meeste huisdierprofessionals hun viervoeterige klanten voor contentcreatie. Vol trots laten ze op foto’s en filmpjes hun mooie werk zien. “Daar draait het toch ook allemaal om?!” zeggen ze dan tegen mij.

Je bent je eigen bedrijf

Helaas ben ik het niet eens met bovenstaande aanname. Natuurlijk is het belangrijk dat je kwaliteit levert in jouw salon. En dat je laat zien wat je als trimster in huis hebt. Maar nee, het hoeft zeker niet te betekenen dat je daarmee voldoende vertrouwen wekt, waardoor een potentiële klant zijn/haar geliefde huisdier met een gerust hart bij jou achterlaat.

Daarom gebruik ik vaak de zin: Je bent je eigen bedrijf. Daarmee bedoel ik dat jij het gezicht, het gevoel, de drijvende kracht, de bedenker, de passievolle ondernemer achter jouw salon bent. Zonder jou, zou de salon niet zijn zoals het nu is. Kortom, huisdiereigenaren doen zaken met jou! Ze hebben met een bepaalde reden voor jou gekozen. En van de baasjes die een tweede keer, derde keer, of het hele leven van hun dier bij jou terug blijven komen, heb je het volledige vertrouwen gewonnen. Hoe mooi is dat!

Ken je krachten en talenten

Nog mooier is het, dat jij als mens je eigen krachten en talenten hebt. De één is sociaal heel sterk en kletst met haar klanten tijdens het halen en brengen de boel bij elkaar. De ander heeft een heel sterk missiegevoel voor diergezondheid en dierenwelzijn, en focust zich naast behandelingen uitgebreid op verzorgings-, voedings- en gezondheidsadvies op maat. Weer een ander is creatief en vindt het leuk om te variëren en experimenteren in het dienst- en productaanbod. En zo zijn er nog vele andere talenten te bedenken die jij als trimster kan hebben. Ken jij jouw krachten en talenten?

Onderscheid jezelf!

Als marketeer vind ik het altijd een feestje om samen met een ondernemer te ontdekken waar de krachten en talenten liggen. Waarom?! Omdat dát is wat voor jou ook in je communicatie en marketing op o.a. social media gaat werken!

Het is belangrijk om erbij stil te staan dat de drie type trimsters die ik hierboven als voorbeeld heb gebruikt, niet per se passen bij 1 baasje. Waarschijnlijk krijgt ieder type trimster energie van verschillende type klanten. Hoe duidelijker jij dus bent over waar je voor staat als trimster én onderneemster, hoe makkelijker je het voor een baasje maakt om wel of niet voor jou te kiezen. En zo zorg je er zelf voor, dat je baasjes aantrekt die bij jou passen!

Zo wordt ‘zichtbaar zijn’ leuker!

Vind je het belangrijk om meer huisdiereigenaren aan te trekken die bij jouw trimsalon passen? En heb je zin om aan de slag te gaan met berichten op social media (content)? Dan gaan deze 3 tips je helpen om ‘zichtbaar zijn’ leuker en makkelijker te maken.

Tip 1: Maak een lijst van onderwerpen die jij belangrijk vindt

Om echt een band met je volgers op te bouwen via social media, is het slim om juist te laten zien en vertellen wat jij belangrijk vindt. Schrijf dat eens op en maak er een lijstje van. Met dit geheugensteuntje help je jezelf om makkelijker content te maken.

Tip 2: Probeer los te laten wat anderen van jouw content gaan vinden

Angst om zelf in beeld te komen heeft vaak te maken met oordelen over onszelf. Hierdoor denken we dat anderen dat ook gaan zien of vinden. En wordt de drempel om zelf zichtbaar te zijn dus hoog. Mijn ervaring is juist dat als je dát loslaat, er heel veel mooie contactmomenten op je pad gaan komen.

Tip 3: Maak over de dag heen foto’s en filmpjes, plaats ze op een later moment

Ik weet het, je hebt het druk in de salon! Ik kan me voorstellen dat je het stuk content creëren als een extra last ervaart. Een fijne tip is dan: maak foto’s en filmpjes over de dag heen over onderwerpen die passen bij het lijstje van tip 1. In een pauze of aan het einde van de dag heb je dan content waar je over kunt communiceren. Juist de gedachtegang ‘ik maak NU een foto/video, dat moet ik ook NU online plaatsen’, roept vaak weerstand en druk op. Die druk hoef je jezelf niet op te leggen. Zelfs als je er de volgende dag over communiceert zal jouw volger je content waarderen!


Sandra Kunz

Sandra Kunz

Marketingcoach voor huisdierprofessionals en huisdierondernemers

Aan de slag met baasjesgerichter ondernemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zwangerschapsverlof

Op dit moment zit Mindpet tussen de knuffeldieren. Ik ben met zwangerschapsverlof tot begin 2022. Marketingcoaching of -advies nodig voor jouw huisdierbedrijf? Ik neem contact met je op na mijn verlof! Laat in dat geval hieronder je gegevens achter of stuur een bericht via de contactpagina.