verhaal verspreiden

Waarom jouw verhaal het waard is om te vertellen

Afgelopen maand was het zover! Met het hele vakvrouwenteam van Vrouw&Dier en het verhaal achter onze samenwerking, stonden we in Groomers. Misschien ben je zelf trimster en ken je het wel, misschien werk je in een andere tak van de huisdierenbranche en heb je er nog nooit van gehoord. Het is een vakblad voor professionele vachtverzorgers. Megatrots zijn we natuurlijk als team! Dat ons verhaal gedeeld mocht worden op deze manier. In deze blog bespreek ik graag waarom het verspreiden van jouw verhaal zo belangrijk is.

Jouw verhaal verspreiden

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat er een heel verhaal aan jouw onderneming vooraf gaat? En zo ja, vertel je dat verhaal ook regelmatig?

Aan vrienden, familie, kennissen, conculega’s, op je website, op je social media…

Iedere onderneming, groot of klein, heeft een verhaal. Je bent niet van de één op de andere dag met je bedrijf en professionele carrière begonnen. Daar is iets (of een heleboel) aan vooraf gegaan. Of je nou vanaf jongs af aan al wist dat je professioneel met huisdieren wilde werken, of je hebt eerst een heel ander pad bewandeld en bent op een later moment in je carrière in de huisdierenbranche terecht gekomen. Hoe dan ook, je hebt een verhaal. Je hebt een passie. Met inmiddels waarschijnlijk een brein vol kennis en heel veel ervaring in jouw vakgebied. Ook ben ben je deze nog dagelijks verder aan het ontwikkelen met een bepaalde missie.

Dat is een verhaal die het waard is om te vertellen!

Je hebt tenslotte een bedrijf!

Nog veel te vaak hoor ik het volgende gesprek om mij heen:

Iemand: “En wat doe jij voor werk?”
Huisdierprofessional: “Ik heb een bedrijfje in de honden (of katten/konijnen/etc).”
Iemand: “Oh, leuk! Is daar wel veel werk in?”

Herken je dit? Dan ga ik even heel eerlijk zijn wat ik hiervan vind. Daarmee wil ik je écht niet onderuit halen, de les lezen of vervelend overkomen. Wel wil ik je graag helpen aan een andere mindset. Ik vind namelijk, dat als je spreekt over ‘een bedrijfje’, dat je jezelf absoluut tekort doet. Of je nu een eenmanszaak hebt, of met meerdere collega’s samenwerkt, je bént ondernemer en hébt je eigen bedrijf. Ik zal je uitleggen waarom ik deze nuance zo belangrijk vind.

Zolang jij zelf over een bedrijfje praat, zal het in ieders beleving ook altijd een ‘bedrijfje‘ blijven. Daarnaast is er een kans dat je vakgebied serieus genomen wordt een stuk kleiner. Dat is zo niet wat we willen. De meeste mensen hebben simpelweg geen idee hoe de huisdierenbranche er daadwerkelijk uitziet en hoeveel jij en je conculega’s bezig zijn met zich iedere dag verder te ontwikkelen in het vakgebied.

Daarnaast vraag ik me bij deze reactie af… wat doe je precies? Wat is jouw werk? Wat houdt het in?

Je doet fan-tas-tisch werk! En het is hartstikke nodig! Onthoud dat!

Want waarom ben jij begonnen met je werk in de huisdierenbranche?! Ik generaliseer even en let niet op de volgorde, maar volgens mij omdat je een passie hebt voor huisdieren, omdat je graag huisdieren en huisdiereigenaren wilt helpen én om het welzijn van de huisdieren te helpen verbeteren door jouw kennis, diensten en/of producten te verspreiden.

Echt, geloof me, dat is een verhaal die het waard is om te vertellen en om zoveel mogelijk mensen mee te bereiken!

Zo komen er mooie extra’s op je pad…

Het artikel in Groomers kwam op ons pad. De eigenaresse van Groomers zag via LinkedIn wat Vrouw&Dier doet en dat trimster Dana onderdeel is van het vakvrouwenteam is. Onze samenwerking met Vrouw&Dier is best uniek in de branche. Vraag was dus of Dana een artikel wilde schrijven over de samenwerking en wat het haar zoal oplevert, om eventueel andere professionele vachtverzorgers te inspireren tot samenwerken.

Een mooie (gratis) samenwerking met Groomers dus. En waardevol voor beiden partijen. Voor ons een mogelijkheid om ons verhaal te delen bij een mooie doelgroep. Voor Groomers een waardevol artikel met inspiratie voor professionele vachtverzorgers.

Maak er een nieuwe hobby van

Hoe vaker je verhaal wordt verspreidt, hoe meer van dit soort mooie extra’s op je pad komen. Je missie wordt bekender, je trekt mensen aan die zich kunnen vinden in jouw missie en langzaam aan informeer, inspireer en motiveer je vele anderen om hetzelfde te doen. Leuk dus, om zoveel mogelijk verschillende manieren en wegen te bedenken (én ze te proberen) om jouw verhaal te verspreiden.

Maar ik heb het ‘anderen-tot-last-zijn-gevoel’ als ik dat doe”

Heb je nu regelmatig het gevoel dat je een ander ‘tot last’ bent? Houdt dat je tegen om jouw verhaal te verspreiden? Of om je Social Media kanalen bij te houden? Probeer dat dan eens los te laten en durf de stap te zetten om van je te laten horen. Je zult zien dat het ook jou (en uiteindelijk dus huisdieren) veel moois kan opleveren 🙂

Mocht je het nou echt heel moeilijk vinden die stap te zetten (waar je je trouwens niet voor hoeft te schamen!) Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je namelijk heel graag die volgende stap te zetten. En soms kan één mailtje het verschil al maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *