Instagram Stories. Het is één van de toffe tools die Instagram biedt. Zonder dat het er allemaal perfect uit hoeft te zien, leg je op een persoonlijke en laagdrempelige manier contact met jouw volgers. En wist je al, dat deze tool heel waardevol kan zijn voor jouw trimsalon? Naast dat het goed is voor klantenbinding, kan het namelijk zomaar de perfecte manier zijn om (bij) te verkopen!

Snel naar jouw antwoord!
Steeds meer ondernemers ontdekken Instagram Stories. Superleuk, want als je er eenmaal iets mee doet, wordt het makkelijker om ermee te werken. Ken je het nog niet? Lees hieronder over de basics van Instagram Stories.
Instagram Stories, aangenaam!
Open de Instagram-app. Bovenaan verschijnen er allemaal ‘bolletjes’ naast elkaar. Het zijn ronde profielfoto’s met daaromheen een rood-geel-oranje-kring. Dat zijn de ‘verhalen’ die de accounts die jij volgt op dit moment via Instagram Stories met je willen delen.
Klik op één van de bolletjes en het verhaal speelt zich voor je af. Iedere video of afbeelding wordt maximaal 15 seconden weergegeven. Je kunt zelf navigeren door aan de rechterkant van je scherm te tikken om verder te gaan in het ‘verhaal’. Tik je op de linkerkant van je scherm, dan ga je terug naar de vorige dia. En veeg (swipe) je van rechts naar links, dan kom je in het verhaal van een ander account terecht.
Iedere video/afbeelding blijft 24 uur online staan en verdwijnt daarna volledig van je profiel af. Tenzij je het toevoegt aan de ‘hoogtepunten’ op jouw Instagram-profiel. Dan worden ze geplaatst onder de ‘bio’ en kunnen bezoekers van jouw profiel erop blijven klikken totdat je het uit jouw hoogtepunten verwijdert.
De toegevoegde waarde van Instagram Stories
Tijd om de diepte in te gaan. De mogelijkheden met Instagram Stories zijn namelijk gigantisch! In dit artikel deel ik de toegevoegde waarde voor jouw trimsalon én de gouden tips waarmee je jouw Instagram Stories naar een hoger niveau gaat tillen. Waarom het zo slim is om er gebruik van te (gaan) maken? Dit zijn vijf waardevolle redenen:
1. Storytelling werkt!
Misschien heb je weleens gehoord van Storytelling. Storytelling is een marketingmethode dat helpt om bij een doelgroep meer emotie, gevoel, gedachten en gedrag op te wekken. Met een ‘verhaal’ komt een boodschap beter aan dan met een enkele mededeling. Mensen kunnen zichzelf namelijk verplaatsen in de personages van je verhaal. En als ze zichzelf herkennen, voelen ze zich aangesproken en verbonden. De nieuwsgierigheid is gewekt, hoe zou het verhaal aflopen?!
Storytelling met Instagram Stories doe je door meerdere dia’s met foto’s en video’s achter elkaar te plaatsen die samen een verhaal vertellen. Je deelt bijvoorbeeld een verhaal over een klant en een bepaalde situatie. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Iedere klant die je in de salon ontvangt is eigenlijk een verhaal op zich. Kies daarom een verhaal dat interessant is om te delen. Bijvoorbeeld omdat het onderwerp vaker dan eens in jouw salon voorbijkomt.
De regel voor goede storytelling is: Het verhaal bestaat uit personages waarmee jouw volgers zichzelf verbonden voelen én het onderwerp gaat in op ervaring of behoeften van jouw volger. Om je een beter beeld te geven over storytelling in Instagram Stories, hieronder een voorbeeld.
Hoe je Storytelling aanpakt:
Hoe je Storytelling aanpakt:
[DIA 1: foto van Mika, de Ierse Setter]
Tekst: Mika kwam vandaag in de salon.
[DIA 2: foto van Mika’s hotspots]
Tekst: Ik was blij ‘m weer te zien, want deze lieve oude hond heeft zijn gezondheid niet mee.
[DIA 3: foto of Boomerang van jezelf met een verdrietige uitdrukking op je gezicht]
Tekst: Mika heeft castratenvacht, allergieën en diverse hotspots.
[DIA 4: foto van Mika op de trimtafel]
Poll: weet jij wat castratenvacht is? Antwoorden: Ja, helaas wel!/Nee, wat is dat?
[wacht een (paar) uur op reacties van je volgers op de poll]
[VIDEO neem een filmpje op van max. 1 minuut met wat informatie over de verandering van hormoonhuishouding, welk probleem het veroorzaakt en wat je eraan kunt doen. De video wordt op Instagram Stories automatisch verdeeld in delen]
Tekst: typ per deel in 1 of 2 zinnen wat je boodschap is
Wat geen Storytelling is
Wat ik momenteel veel bij trimsalons op Instagram zie, is dat er in Instagram Stories VOOR en NA foto’s geplaatst worden. Ik geniet oprecht van de prachtige honden en het eindresultaat van jouw werk. Maar dit is géén storytelling.
Je neemt jouw volger niet mee in het proces van de trimbeurt en je gaat niet dieper in op een bepaald onderwerp. Je vertelt geen verhaal. Je deelt in dit geval alleen dat ‘Mika’ is geweest en dat hij er weer prachtig uitziet.
Kortom, bij voor- en na-foto’s laat je alleen de WAT en de WIE zien. Niet de HOE en WAAROM. Daar is niets fout aan. Wel is het een gemiste kans in je communicatie. Want… wat had je er nog meer uit kunnen halen voor jouw volger én jouw trimsalon?
Storytelling is perfect voor inhakers! Ga je in op de HOE en de WAAROM, dan wordt het voor een volger extra duidelijk dat er veel kennis en kunde bij jouw vak komt kijken. En dat geldt natuurlijk ook voor de producten die je gebruikt! Verkoop je een bepaald product dat in het verhaal een mogelijke oplossing biedt? Wees dan niet bang om daarop in te haken. Je hoeft met storytelling niet expliciet te zeggen “Koop product X bij mij”. Wel kun je het product subtiel benoemen, laten zien én vertellen waarom het jou ondersteunt en waarom jij er als professional zo blij mee bent voor jouw klanten.
Lees ook: De kracht van storytelling
2. Interactie met volgers stijgt
Deel je regelmatig een ‘verhaal’?! En laat je jezelf zien? Grote kans dat de betrokkenheid bij jouw account steeds hoger wordt. Volgers krijgen namelijk het gevoel je te kennen. Dit maakt de drempel om te reageren lager. Je ontvangt reacties, vragen en waarschijnlijk verhalen van baasjes die hun hond of zichzelf herkennen in het ‘verhaal’ dat je deelt.
Omdat Instagram Stories zo laagdrempelig is, zullen degenen die jou echt volgen vanzelf op één van je Stories reageren. Dat begint meestal met een hartje of een emoticon. En al snel ontvang je een DM (direct message via de Instagram Messenger) in je inbox. Leuk! Want dít wil je! Jouw volger is namelijk ineens een betrokken volger geworden. Je bent online een band met diegene aan het opbouwen.
3. Je volgers leren JOU en JE WERK echt kennen als je het goed gebruikt
Misschien is het nog een drempel, maar je kunt jezelf, jouw passie en jouw werk zo puur als het is laten zien. Ik weet dat het heel eng kan zijn om zelf voor de camera te gaan staan. Dat je bij iedere foto denkt “Ja echt niet, bad-hair-day!” Of dat je bij een video denkt: “Die stem, vreselijk!” Kortom, doe maar niet…
Zou je mij die foto of video laten zien, dan valt ‘dat gekke plukje’ of ‘die vreselijke stem’ mij niet op. Ik zie alleen de passievolle vakvrouw die fantastische informatie met mij deelt. Dus kom op, zet dat ego even op de achtergrond, vertrouw erop dat het goed gaat komen en GO FOR IT! Het levert namelijk zoveel meer op dan je nu misschien denkt.
4. Iedere keer dat je iets plaatst verplaatst ‘het bolletje’ naar voren toe
Al jarenlang is bekend dat een consument tot wel 20 keer met iets van een bedrijf in aanraking moet komen voordat er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan. Daarom is marketing en de daarbij behorende promotionele actie zo belangrijk. Jouw logo op de deur van de salon zien tijdens een wandeling, berichten op Facebook, advertenties, een folder in de brievenbus, stilstaan bij het rode stoplicht achter jouw auto met logo op de achterruit… je begrijpt wat ik bedoel. Iedere keer dat je iets plaatst in Instagram Stories, verplaatst het bolletje naar voren. De kans dat jouw volger vaker met jouw bedrijf in aanraking komt als jij regelmatig iets in je Stories plaatst is groter dan dat je iets op je tijdlijn plaatst.
5. Hoeft niet perfect
Bad-hair-day? Amateurkiekjes? Niet helemaal scherp? Sta je er niet zo charmant op, maar is de situatie wel het delen waard? Dat is perfect deelmateriaal voor Instagram Stories! Je hoeft de kantjes er natuurlijk niet vanaf te lopen. Maar binnen 24 uur is het bericht weer van Instagram verdwenen. Volgers krijgen een real-life beeld van jouw leven en/of trimsalon. En dat maakt het juist zo leuk. Want zeg nou zelf, we zijn toch allemaal nieuwsgierig naar de dagelijkse bezigheden van anderen?!
Extra tips voor Instagram Stories
Enthousiast geraakt? Ga aan de slag met de volgende tips en ontdek wat Instagram Stories voor jou kan betekenen.
Herkenbaarheid: Gebruik zoveel mogelijk hetzelfde lettertype en dezelfde kleuren. Het liefst passend bij jouw trimsalon. Zo zullen volgers jouw berichten namelijk gaan herkennen, ook zonder dat ze jouw profielnaam erboven zien staan.
Interactie met je volgers: Je kunt interactie zelf ‘uitlokken’. Bijvoorbeeld door ‘polls’ te plaatsen. Stel de vraag of jouw volger al bekend is met een trimartikel of shampoo. Plaats een ‘stel me een vraag’-sticker, waarin jouw volgers hun vraag over een bepaald onderwerp kunnen stellen. Of laat je volger aangeven in hoeverre ze zich ergens in herkent door een ‘schuifbalk-sticker’ te plaatsen met een bepaalde emoticon J TIP: Geef niet op als je de eerste paar keer weinig reacties krijgt!
Ondertitel je video’s: Ben je zelf aan het woord in een video? Ondertitel de video’s met een korte samenvatting van de boodschap. Niet iedereen bekijkt de Stories met geluid. En je boodschap komt nog beter aan. Het brein kan de combinatie van beeld, geluid én tekst namelijk beter verwerken.
Deel Instagram Stories automatisch in Facebook Verhalen: De zakelijke accounts van Instagram en Facebook zijn aan elkaar te koppelen. Staan je instellingen goed? Dan worden je berichten van Instagram Stories ook automatisch in Facebook Verhalen gedeeld. Scheelt werk en zorgt voor een (nog) groter bereik!