Je huisdierbedrijf loopt. De omzet kabbelt voort. Maar echt groei zit er niet in. Eigenlijk wil je hier nu wel eens verandering in zien, maar waar begin je? Met deze drie tips ga jij je omzet én energie boosten!
Snel naar jouw antwoord!
Regelmatig spreek ik ondernemers die het gevoel hebben stil te staan. Ze hebben wel klanten, in hun omzet zit (te) weinig groei en zelf weten ze niet meer wat of hoe ze moeten veranderen. Tijdens de sessies met mij gaan ze op onderzoek uit en van daaruit bepalen we welke marketingstrategie en –activiteiten goed bij ze past.
Bizar wat kleine veranderingen al kunnen doen! Zo gaf ik weleens op donderdag een tip aan een ondernemer die maar geen betalende klanten kon krijgen. De dinsdag daarna kreeg ik een berichtje dat ‘die ene geïnteresseerde hondeneigenaar’ nu toch op haar aanbod ingaat. Ik wil ook jou graag je slag laten slaan, zodat jouw missie werkelijkheid wordt. Doe je voordeel met de volgende drie tips!
TIP 1: Zet in op je kracht
Jij bent niet zomaar een ondernemer, jij bent uniek! Niemand anders heeft precies de combinatie van jouw ervaringen, jouw interesses, jouw persoonlijkheid en jouw ondernemerskracht. Maak daar gebruik van!
Onderzoek voor jezelf de antwoorden op deze vragen:
1. Waar blink jij in uit? Wat kun jij als de beste?
2. Waar krijg je superveel energie van?
3. Waar ben je heel trots op?
Helder? In deze berg antwoorden ligt ook het antwoord om zowel je omzet én je energie te boosten. Dit klinkt easy. In werkelijkheid is de ‘zoektocht’ een lang proces die dagen/weken/maanden kan duren. En dit proces stopt niet. Omdat je ieder jaar weer groeit als ondernemer en daarom ook je krachten verder ontwikkelt.
TIP 2: Ontdek jouw ideale klant
Nog heel veel ondernemers binnen de huisdierenbranche willen er voor een grote doelgroep zijn. Ze hebben wel specifiek gekozen voor een diersoort en een vakgebied. Maar veel specifieker dan dat durven ze niet te gaan.
Het idee er voor ‘iedereen’ te zijn geeft deze ondernemers rust. De logische gedachtegang is dat ze heel veel huisdiereigenaren kunnen helpen, dat er genoeg klanten voor ze zijn en dat er daarom altijd wel werk voor ze is.
In werkelijkheid komen de meeste huisdiereigenaren per toeval met ze in aanraking. Bijvoorbeeld omdat de trimsalon ‘toevallig in de buurt’ is. Of omdat de ‘nood’ heel hoog is. Denk aan Kitty’s vacht die steeds verder vervilt raakt of aan Max die al zo lang met een vervuilde vacht rondloopt, dat jeuk en rode huid onvermijdelijk is.
Zijn dit de klanten die jij wilt helpen? Ik schat in dat je liever huisdiereigenaren helpt die begrijpen dat vachtverzorging een essentieel onderdeel is van een gezond huisdier. En dat jouw vak daarom een belangrijke rol speelt in het huisdieren-leven. Toch?!
Ga daarom aan de slag met de volgende vragen:
1. Van welke huisdiereigenaar word jij blij?
2. En van welke huisdiereigenaar zeker niet?
Misschien kom je erachter dat jouw voorkeur ligt bij huisdiereigenaren met bepaalde; rassen, interesses, beroepen, karaktereigenschappen, woonsituaties, gezinssamenstellingen, politieke voorkeuren, leeftijdscategorieën, problemen/uitdagingen, etc. Good to know! Want daar kun je iets mee.
Er gebeurt veel met jouw bedrijf als je besluit te kiezen voor een specifieke klantgroep. Verander jouw overtuiging “Mijn huisdierbedrijf is er voor alle hondeneigenaren in de omgeving” naar “Mijn huisdierbedrijf helpt hondeneigenaren die …”. En ga daarna aan de slag met tip 3. Vanaf dat moment spreek jij steeds meer huisdiereigenaren aan die passen bij jou en je bedrijf. Wat jouw energie én je omzet absoluut een boost gaat geven!
TIP 3: Pas je marketingactiviteiten aan op de ideale klant
Wil je klanten die bewust voor jou en jouw bedrijf kiezen? Zorg er dan voor dat je helder hebt voor wie jouw huisdierbedrijf er is, zodat je ze kunt aanspreken met jouw communicatie en marketing. Er is veel verschil tussen doelgroepen, niches en ideale klanten.
Dit is het verschil:
- Doelgroep: Huisdiereigenaren tussen de 30 en 45 jaar oud.
- Niche: Hondeneigenaren tussen de 30 en 45 jaar oud die hun hond bewust uit het asiel halen.
- Ideale klant: Vrouwelijke hoger opgeleide hondeneigenaren tussen de 30 en 45 jaar oud die hun hond met [gezondheidsprobleem] bewust uit het asiel halen, omdat ze graag willen bijdragen aan dierenwelzijn en alles doen (bijvoorbeeld lezen, volgen, proberen, etc.) wat in hun macht ligt om hem/haar een gezond hondenleven te geven.
Focus op jouw ideale klant. Je bent daardoor beter in staat om te begrijpen waar de behoefte werkelijk ligt, waarom die behoefte is ontstaan, welke achterliggende motivatie er meespeelt om er geld voor over te hebben en wat de klant écht belangrijk vindt. En die kennis kun je toepassen in jouw marketingactiviteiten. Combineer die kennis met ‘jouw kracht’ (tip 1) en ik weet zeker dat jouw communicatie je ideale klant zal aanspreken.
Je ideale klant helder krijgen en de bijpassende marketing bepalen lijkt makkelijker dan het is. Weet dat je het niet alleen hoeft te doen. Daarom een bonustip speciaal voor jou.
BONUSTIP: Maak van baasjes betalende klanten!
Vind je het beantwoorden van de vragen bij tip 1 en 2 lastig? Wil je je omzet laten groeien? Stop je meer dan 4 uur per week in je Facebook/Instagram-account, maar haal je er 0 klanten uit? Grote kans dat je veel energie stopt in communicatie en marketingactiviteiten die niet voor jouw bedrijf werken. Tijd om andere keuzes te maken!
In 2025 start de volgende groep ondernemers uit de huisdierenbranche met het Online Groepscoaching-programma ‘Van Baasjes Betalende Klanten Maken’. Deelnemers gaan 4 weken lang intensief aan de slag om de juiste huisdiereigenaren aan te spreken die wél met liefde voor diensten/producten willen betalen. Meer info? Lees hier meer over dit toffe Online Groepscoaching-programma. Jouw omzet boosten en blijer worden van jouw huisdierbedrijf ligt binnen handbereik!