Korting geven? Beter van niet!

“Als ik jou was, zou ik korting geven! Daar trek je (nieuwe) klanten wel mee over de drempel.” Prijzen bepalen is een regelmatig discussiepunt in de huisdierenbranche. Veel ondernemers denken nog dat ze huisdiereigenaren helpen als hun diensten of producten tegen een lagere prijs dan de werkelijke waarde wordt aangeboden. Helaas heeft dit meer gevolgen dan je denkt…

trimmagazine korting geven? beter van niet!

Snel naar jouw antwoord!

Eerlijke prijzen bepalen voor je diensten of producten. Ben jij er al relaxt mee? Of vind je het een spannende uitdaging? Als ondernemer mag je het best zien als leuk ‘spel’ dat draait om gevoel. Het ís namelijk een gevoelskwestie! Je prijs is eerlijk als jij je er goed bij voelt, je salon winstgevend is met wat jij eruit wilt halen én jouw klant de prijs kloppend vindt bij wat zij ervoor krijgt.

Korting geeft een signaal af

Hoewel we gewend geraakt zijn aan uitspraken dat Nederlanders ‘op de centen zitten’ en van korting houden, het betekent niet dat jij daaraan mee moet doen als ondernemer! Toch is ‘niet te duur willen zijn’ een diepgewortelde mindset waarin nog veel ondernemers geloven. Ik hoor bijna dagelijks dat prijzen bewust laag worden gehouden ‘om zoveel mogelijk huisdieren te kunnen helpen’. Of dat er een angst is dat verhogen ervoor zorgt dat loyale klanten weglopen.

Het geven van korting is een veelgebruikte oplossing. Maar zou je dat ook nog doen als je de werkelijke achtergrond van prijsstrategieën en psychologische gevolgen kent?

Het signaal dat je afgeeft met zomaar korting geven is namelijk niet per se positief. Waarom? Omdat je met deze ‘actie’ een zaadje plant in het brein van een huisdiereigenaar. De bijbehorende gevolgen en gedachten die zich daarbij ontwikkelen zijn o.a.:

Wantrouwen: “Betaal ik normaal gesproken dan te veel?”

Mismatch klantprofiel: “Jaaaa, voor een dubbeltje op de eerste rang. Score!”

Loyaliteitsprobleem: “Als jij het eerder deed voor deze prijs, is er voor die prijs ook een ander!” en “Ik wacht wel op de volgende actie!”

Kwaliteitstwijfels: “Is jouw salon dan wel net zo goed als de salon een dorp verderop?”

De gevolgen in praktijk

Bovenstaande associaties bij het zomaar geven van korting hebben dus gevolgen! Dit verandert namelijk het ‘speelveld’; de markt, de combinatie van vraag en aanbod. Zolang we blijven hangen in de gedachtegang dat huisdiereigenaren weinig geld aan hun huisdieren willen/kunnen besteden en korting-kopers zijn, wordt dat in stand gehouden.

Ook kan het zo zijn, dat huisdiereigenaren klant bij jou worden om een andere reden, dan dat jij wilt.

Jij wilt bijvoorbeeld: gezien worden als professionele trimmer, een goede ondernemer zijn met een winstgevende salon, energie-gevende loyale klanten, huisdieren en hun baasjes helpen om vacht, huid én welzijn te verbeteren.

Mogelijk gebeurt in werkelijkheid: dat een klant voor jou kiest omdat je op dat moment korting geeft, je ontzettend druk bent maar daar minder aan verdient dan je zou willen én dat contact met bepaalde baasjes je enorm veel energie kost, omdat ze eigenlijk niet in jouw klantprofiel passen. Daarnaast zien we vaak dat de zogenoemde ‘koopjesjagers’ geen klant bij jou blijven en weer gaan shoppen bij een ander.

 

Toch kiezen voor korting

Nu moet ik bekennen toch vaker bewust voor een kortingsactie te hebben gekozen. Voor mijzelf én voor mijn klanten. Waarom? Omdat het een ‘beginnersfout’ was (voor mijzelf) of een strategische keuze (voor mijzelf en mijn klanten). En dat kan soms ook. Zolang je aan de klant maar heel duidelijk maakt waarom zij deze korting krijgt!

 

Beginnersfout
Tja, laten we er maar geen taboe van maken. We zijn allemaal ergens begonnen. Een prijs vragen voor je diensten als je net begint met ondernemen is gewoon een kwelling. Alles is spannend, alles is nieuw en alles lijkt veel. Dus geef je in het begin misschien korting en een deel van je winst weg. Lijkt aardig en te doen. Totdat de Belastingdienst om de hoek komt kijken en er omzetbelasting betaald moet worden. Klim dus uit die valkuil, zie het als leermoment en bepaal je werkelijke prijs*. Geef daarna écht geen korting meer op een prijs die je gewoon waard bent.

 

Strategische keuze
Toch kan korting geven ook een heel bewuste keuze zijn. Er hoeft niets ‘fout’ aan te zijn. Want als je het slim aanpakt levert het investeren van een klein deel winst je iets anders op. Ik deel drie veelvoorkomende kortingsacties in onze branche.

 

Introductiekorting: Start je met een de verkoop van een bepaald product of lanceer je iets nieuws? Dan kan het een marketingstrategie zijn om de dienst of het product voor een lagere introductieprijs aan te bieden. Dit is perfect als potentiële klanten prijsgevoelig zijn én je op zoek bent naar bijvoorbeeld gebruikerservaring. Omdat mensen “gek zijn op aanbiedingen”1, valt de promotie op en is de drempel om het te proberen lager. Wees daarbij wel duidelijk wat de voorwaarden zijn.

Slim voorbeeld: In ruil voor deze introductieprijs wil je bijvoorbeeld graag van de klant horen wat de ervaring is geweest. Met deze ervaring ga jij de waarde ervan beter inzien en kun je vanaf dat moment ook andere baasjes op die manier blij maken.

Volumekorting: Heb je zelf voor een lagere prijs een grote voorraad producten ingekocht (ja, ook jij bent voor de kortingsstrategie van jouw leverancier gevallen), dan kan ik me voorstellen dat je graag snel meer producten kwijt wilt raken. In dat geval kun je, omdat jouw winstmarge iets groter is, een klant meer producten tegelijk bij je laten kopen in ruil voor korting. Jij meer afzet en jouw klant happy omdat ze het gevoel heeft een goede deal te hebben gemaakt.

Voorkom-voedselverspilling-korting: Bijverkoop is leuk, maar je hebt zo nu en dan met houdbaarheid te maken. Waarde in de prullenbak en voedselverspilling als je voeding verkoopt. Door slim in te kopen kun je dit voorkomen. En er zijn natuurlijk geweldige manieren om producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen een fijne eindbestemming te geven, zoals samenwerken met de dierenvoedselbank of het asiel. Wil je graag de inkoopwaarde terugverdienen? Kies dan voor een bijpassende korting en wees eerlijk tegen je klant dat het om een product gaat met een naderende houdbaarheidsdatum.

Hoe dan wel zónder korting?

Nu vraag je je misschien af: “Maar het loopt niet, wat moet ik dan wel doen?” In dat geval ga je terug naar de tekentafel. Waarschijnlijk ligt het probleem niet bij je prijs, maar bij de match met je klantgroep óf de waarde die jij toekent aan jezelf, een dienst of product.

  1. Wie past er in het klantprofiel waar ik energie van krijg?
  2. Welke uitdaging ervaart deze persoon met haar huisdier?
  3. Wat kan ik anders doen om deze persoon nóg beter te helpen om deze uitdaging te tackelen?
  4. Wat is de waarde hiervan en welke prijs kan ik ervoor vragen?
 

Het zijn zomaar vier simpele marketingvragen, waarop het juiste antwoord vinden helemaal niet zo makkelijk is. Maar juist de antwoorden op deze vragen kunnen jou op weg helpen om met jouw salon écht waardevol te zijn voor huisdiereigenaren. Kom je er niet uit? Mail me dan via sandra@mindpet.nl. Ik help je er graag bij!

Help andere ondernemers met hun huisdiermarketing.
Deel dit artikel!

Hi, ik ben Sandra

Ik help ondernemers in de huisdierenbranche hun klanten te ontdekken, bereiken en binden! Door masterclasses, sparringsessies en marketingcoaching deel ik mijn bak aan kennis zodat meer huisdiereigenaren bekend worden met producten en kennis die het huisdierenwelzijn verhogen.

Groeien met jouw welzijnsgerichte bedrijf?

Doe op dinsdagavond 17 januari 2023 mee met de Huisdierondernemer Mastermind! 

Chat openen
Hi welzijnsgerichte ondernemer! Wat leuk dat je hier bent en tof dat je op zoek bent naar mogelijkheden om jouw bedrijf en ondernemerskills te laten groeien 🤩

Heb je een vraag? Stel gerust!