December is de perfecte maand om je plannen voor volgend jaar concreet te maken. Wat wil jij bereiken met jouw trimsalon? Zet je doelen op papier! Besluit hoe je ze dit jaar wél gaat behalen zònder er een gigantisch boekwerk van te maken.
Snel naar jouw antwoord!
Doelen stellen doen we allemaal. Voor de één kan het niet groots genoeg. Een ander besluit dat kleine zakelijke stapjes zetten helemaal prima is. Alles mag en alles is mogelijk met jouw onderneming. Zolang je maar doet wat goed voelt voor jou.
Hoewel ‘alles’ mogelijk is, misschien had je in dit jaar ook al grootse plannen waar maar weinig van terecht is gekomen. Tegenvaller!
Onderbewuste en bewuste brein
Goed om te weten is dat er twee soorten breinen meespelen in tegenvallende resultaten; het onderbewuste brein en het bewuste brein.
Het onderbewuste brein gaat over alle gevoelens, gedachten en herinneringen die zijn ontstaan in je leven. Je bent je hier niet bewust van, maar ze zijn heel bepalend voor wat jij doet en hoe je ergens op reageert. Zo kunnen er zonder dat je het doorhebt bijvoorbeeld angsten zijn ontstaan waardoor je blokkeert. Hoe graag je iets ook wilt, je krijgt het niet voor elkaar om daadwerkelijk stappen te zetten. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat meespeelt in jouw onderbewuste brein. Benieuwd? Mail mij via sandra@mindpet.nl, dan deel ik mijn zoektocht en ontdekkingen graag met je!
Het bewuste brein kan wel gewoon terugdenken aan gedachten, herinneringen, gevoelens en wensen. Op basis daarvan kun je jezelf per jaar-doel de vraag stellen: Heb ik er genoeg tijd, energie en budget in gestopt? Wil ik dit wel echt? Ben ik structureel bezig geweest met het behalen van het doel? Was mijn plan wel concreet en compleet genoeg?
Kortom: REFLECTEER! Dan weet je namelijk hoe je volgend jaar actie gaat ondernemen om jezelf te verbeteren.
Veelvoorkomende valkuilen
Reflectie: Check! Heb je ontdekt dat jouw plan aan verbetering toe is? Wie weet ben je in een veelvoorkomende valkuil gestapt. Gebruik dan de praktische tip hieronder en stap er volgend jaar niet opnieuw in!
Valkuil 1: Groot, groter, grootst…
Heb je grootse plannen? Iets wat in praktijk veel gebeurt is dat we grote ideeën hebben en dat ze ook groot blijven. De berg werk om bij het eindresultaat te komen is gigantisch en lijkt in gedachten steeds groter te worden. Er komen tenslotte altijd nieuwe uitdagingen op je pad bij de uitvoering van een idee. Na een tijdje denk je: Gaat het me nog wel lukken om die top van de berg bereiken?
Meestal is deze gedachte een teken dat het tijd wordt om je plan in kleinere stukjes op te delen. Welke acties zijn nodig om een bepaald resultaat te behalen? Schrijf het uit en kies ervoor om de bijbehorende to do’s zo klein mogelijk te maken. Zo kun je namelijk iedere kleine to do van het grote plan afvinken. Dit werkt voor je brein heel bevredigend. En daarnaast kom je steeds dichter bij je einddoel.
Valkuil 2: Stappen overslaan…
Wat ik ook veel zie gebeuren: Er worden stappen overgeslagen! Vaak zijn we superenthousiast over een idee of doel en gaan we direct over tot ‘de uitvoering’ ervan. Haal je er dan wel alles uit wat erin zit? Of laat je kansen liggen? Neem tijd om de uitvoering van je idee vorm te geven in een plan en ga aan de slag met de korte checklist in dit artikel.
Valkuil 3: Alles zelf willen doen zonder stok achter de deur
Hoe ‘goedkoop’ het ook lijkt, als zelfstandig ondernemer hoef je niet alles zelf te doen. Je wereld kan daardoor klein worden, je werkt inefficiënt, bepaalde taken kosten heel veel energie en dat gaat allemaal ten koste van je vrijheid en al het fijne van zelfstandig ondernemen. Bepaal wat veel energie kost en kies ervoor om dit te veranderen. Taken uitbesteden of hulp zoeken in de vorm van bijvoorbeeld coaching gaat je verder helpen!
In 7 stappen een marketingplan voor jouw salon
Eén ding waar je zeker van bent: jouw mooie doel voor volgend jaar gaat te maken hebben met en invloed hebben op (potentiële) klanten. Daarom gaat het maken van een marketingplan je absoluut helpen om jouw klanten betrokken te houden en de juiste keuzes te maken in de uitvoering van je idee. Een marketingplan maken kan zo klein (1 á 2 A4) en groot als je zelf wilt. Je kunt er dagen of weken mee bezig zijn. Maar, dat hoeft natuurlijk niet. Wat wel belangrijk is, is dat je geen stappen overslaat in het proces. Dan stap je namelijk in valkuil 2… Daarom een korte checklist van onderwerpen die zeker in je marketingplan aan bod moeten komen.
- Stel je doelen en beschrijf het gewenste eindresultaat
- Ontdek per doel wat de kansen en bedreigingen zijn wat betreft jouw doelgroep en ontwikkelingen in de huisdierenbranche
- Zet de sterkten en zwakten van je eigen trimsalon op een rijtje en bepaal waardoor het doel behalen makkelijker of moeilijker kan worden
- Bekijk de kansen & bedreigingen (2), sterkten & zwakten (3) goed en ontdek waar je eventueel hulp bij nodig hebt
- Maak helder wat het resultaat van jouw doel gaat zijn voor je klanten
- Bepaal de uitvoering van je product/dienst in de praktijk, bepaal de juiste prijs, maak een plan over hoe je het product of deze dienst bij het baasje gaat krijgen en welke promotionele activiteiten je gaat inzetten.
- Maak een concrete to do lijst met kleine stapjes en afvinkbare to do’s zodat je krachtig aan de slag gaat met de uitvoering van je marketingplan. Zet ‘m op!
Klinkt super easy, maar dat is het niet! Marketing is een vak. Net als dat jij specialist bent in jouw vakgebied, ben ik specialist in (strategische) marketing. Kom je er niet uit, maar zou je wel meer passende stappen willen zetten voor het marketingplan van jouw huisdierbedrijf? Ontdek hier wat ik voor je kan betekenen.