Zo ga je meer verkopen!

Herhalingsaankopen. Bijverkoop. Impulsaankopen. Het gevolg van blije klanten! Wat doe je nu om de band met je klant te versterken en klanten vast te houden? Huisdiereigenaren aan je bedrijf binden is vaak makkelijker dan nieuwe klanten vinden! 

Snel naar jouw antwoord!

Veel ondernemers denken dat het vinden van nieuwe klanten hoort bij het ondernemerschap en stoppen er daarom veel tijd en energie in. Vragen over het vinden van nieuwe klanten hoor ik vaak in mijn coaching-praktijk. Specifieke vragen over het verhogen van omzet bij huidige klanten krijg ik bijna nooit.

Zonde! Want als klanten jouw bedrijf eenmaal gevonden hebben, dan zou jouw ondernemersdrive er alles aan moeten doen om van die ‘klant’ een ‘blije klant’ te maken. Vier van de talrijke voordelen waarvoor blije klanten zorgen:

Voordelen van blije klanten

Voordeel 1: Nieuwe klanten aantrekken

Blije klanten zijn ambassadeurs voor jouw bedrijf. Een voorbeeld: Suzanne wandelt samen met hond Lola in het bos en komt Sarah tegen met haar pup Storm. Terwijl Lola en Storm elkaar ontmoeten, raken de eigenaren in gesprek over hondenvoeding. Sarah vertelt over de menu-zoektocht voor Storm die last heeft van z’n darmen. Suzanne vertelt over de mooie drollen die Lola produceert sinds ze een aantal maanden geleden ‘voedingsdeskundig advies’ heeft ingewonnen. Logisch dat Sarah aan Suzanne vraagt waar ze voedingsdeskundig advies heeft gekregen. Blije klanten zoals Suzanne verspreiden hun positieve ervaring en wijzen nieuwe klanten de weg naar jouw bedrijf.

Voordeel 2: Besparen op marketingkosten

Heb je er al eens bij stilgestaan wat het kost om één nieuwe klant te werven? Promotionele activiteiten om zichtbaar te zijn/blijven bij nieuwe en huidige klanten kosten veel tijd en geld! Kostenbesparende tip: Onderzoek de behoefte van je huidige blije klant. Gebruik deze informatie om te ontdekken op welk vlak jij ze van oplossingen kunt voorzien. Helder? Focus je marketing en communicatie op de ‘pijn’ en het ‘verlangen’ die de klant heeft rondom deze onderwerpen. Het behouden van een klant is dan stukken goedkoper en leuker. Daarnaast weten potentiële klanten veel beter waarvoor ze bij jou moeten zijn én onderscheid je je automatisch van concurrenten. 

Voordeel 3: Blije klanten verhogen de omzet

Een klant waarmee je een warme band hebt opgebouwd gunt jou en je bedrijf de wereld. Jij helpt tenslotte met het oplossen van een probleem. Je biedt mogelijkheden die anders niet gezien worden. Je geeft ook advies op maat. Blije klanten zien in wat de waarde van jouw bedrijf is. Op het moment dat hun behoefte opspeelt, is jouw bedrijf het eerste waar ze aan denken en komen ze in actie.

Voordeel 4: Boost voor je energie

Van sommige klanten krijg je energie, anderen trekken je (onbewust) helemaal leeg. Hoe geweldig zou het zijn om alleen nog maar energiegevers in je klantenbestand te hebben?! Wist je dat je dit grotendeels zelf in de hand hebt door bewust te weten welke huisdiereigenaar je wilt aanspreken? 

STOP met 'WAT'

De meeste bedrijven binnen de huisdierenbranche communiceren voornamelijk over het aanbod dat ze hebben. De ‘WAT’. Denk bijvoorbeeld aan communicatie over het aanbod, bepaalde merken, speciale aanbiedingen, kortingsacties, etc. Het klopt dat dit is ‘wat’ je verkoopt. Toch is het voor de blije klant niet de waarde en het resultaat dat jouw bedrijf naar hen brengt. Dat gaat veel verder dan dat.

Communiceer je voornamelijk over de producten/diensten die jouw bedrijf aanbiedt? Lees dan zeker verder. Je doet jezelf en je bedrijf namelijk écht tekort en kunt er veel meer uithalen. Voor jezelf en voor (potentiële) klanten. 

FOCUS op 'RESULTAAT'

De meeste huisdiereigenaren weten niet goed waar ze naar op zoek zijn. Het is jouw taak als ondernemer om ze daarbij te helpen. Help ze ontdekken wat hun behoefte eigenlijk is, laat ze inzien waarom juist jij ze kan helpen hun ‘probleem’ op te lossen en welk deel van jouw aanbod ze daarbij helpt. Een aantal korte voorbeelden:

Je verkoopt hondentraining –> Je verkoopt ‘een betere band met de hond’

Je verkoopt een kattentrimbeurt –> Je verkoopt ‘een zorgeloze, gezonde, klitvrije vacht’

Je verkoopt een schuilhok voor konijnen –> Je verkoopt ‘een relaxter konijn dat door zijn duurzame, kwalitatieve schuilplaats geruster door het leven gaat’

En zo zijn er nog heel veel andere ‘resultaten’ te gebruiken als USP (Unique Selling Point). Gebruik jij ze al?!

START met 'WIE'

Meer nieuwe en bestaande klanten aantrekken, zodat je een ‘blije klant’ van ze kan maken? Kijk eens kritisch naar de promotionele activiteiten van jouw bedrijf en stel daarbij de volgende vragen: 

  • Wie is de huisdiereigenaar die past in het klantenbestand? Spreek je die met jouw promotionele activiteiten ook specifiek aan? En komt hij/zij in actie na het ontvangen van jouw communicatie? 
  • Welk resultaat bied je met jouw bedrijf aan deze huisdiereigenaar? Kortom, welk probleem los je voor ze op? Weten ze dat? 

  

Heb je op deze vragen een helder antwoord en matcht het met de promotionele activiteiten die je nu doet? Waarschijnlijk spreek je de juiste huisdiereigenaren met jouw bedrijf aan, enthousiasmeer je ze en weten ze je te vinden als ze je nodig hebben. 

Vind je het beantwoorden van bovenstaande vragen moeilijk? Loopt je omzet achteruit? Kost het bijhouden van je social media-account veel tijd, maar lukt het niet om huisdiereigenaren in beweging te krijgen? Grote kans dat je veel energie stopt in communicatie en marketingactiviteiten die niet voor jouw bedrijf werken. Tijd om andere keuzes te maken! 

Van Baasjes Betalende Klanten Maken?!

Binnenkort start Mindpet met de vierde editie van het Online Groepscoaching-programma ‘Van Baasjes Betalende Klanten Maken!’. Welzijnsgerichte ondernemers uit de huisdierenbranche gaan 4 weken lang intensief aan de slag om de juiste huisdiereigenaren aan te spreken die wél met liefde voor diensten/producten willen betalen. Meer info? Klik hier voor alles ins en outs. En schrijf je vrijblijvend in op deze wachtlijst. Dan ben je als eerste op de hoogte als dit omzetverhogende online programma weer gaat starten.

Help andere ondernemers met hun huisdiermarketing.
Deel dit artikel!

Hi, ik ben Sandra

Ik help ondernemers in de huisdierenbranche om marketing in te zetten die voor ze werkt! Door coaching, sparringsessies & masterclasses veranderen ondernemers hun aanpak om van baasjes klanten te maken en hun bedrijf te laten groeien. Vol passie deel ik mijn bak aan kennis en 19+ jaar ervaring zodat meer huisdiereigenaren bekend worden met producten en kennis die het huisdierenwelzijn verhogen.